معرفی شهر جدید هشتگرد -

معرفی شهر جدید هشتگرد

هشتگرد یکی از شهرهای تاریخی در غرب استان البرز و مابین استان البرز و قزوین قرار دارد. این شهر که به دو بخش هشتگرد قدیم و جدید تقسیم میشود، دارای پیشینه تاریخی غنی ای بوده و در کنار آب و هوای مطبوع، چشم انداز های بسیاری برای آینده آن در نظر گرفته شده است

هشتگرد یکی از شهرهای اطراف کرج است که قابلیت رشد و پیشرفت بالایی در آن به چشم می‌خورد. آثار تاریخی مختلف و مکان‌های زیبا و خوش آب و هوا از ویژگی‌های مهم این شهر به شمار می‌روند. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص ویژگی‌های شهر هشتگرد و موارد مرتبط با آن بیشتر صحبت کنیم. پس اگر علاقه دارید با این شهر بیش از پیش آشنا شوید، حتما تا انتهای این مقاله را مطالعه کنید.

تاریخچه شهر هشتگرد

در ابتدای معرفی شهر هشتگرد، به معرفی و بررسی تاریخچه آن می‌پردازیم. مطابق با آثار یافت‌شده در این شهر، قدمت آن را به بیش از 500 سال قبل نسبت می‌دهند. بسیاری از مورخان و کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که هشتگرد در ابتدا اشک کَرد بوده است؛ به دلیل آن که این شهر، بخشی بوده که توسط اشکانیان بنا شده است. به مرور زمان این نام به هشتگرت به معنای هشت آبادی و هشتجرد و هشتگرد تغییر پیدا کرده است.
در مورد شهر هشتگرد در دوران پهلوی گفته می شود که در سال 1320 خورشیدی، زمین‌های این شهر به طور خلاصه توسط دولت ارائه شد.

در ادامه فردی با نام گورگیان که از دسته افراد ارامنه بود، این زمین‌ها را با مبلغ 900 هزار ریال خریداری کرد. محل‌های خریداری‌شده شامل 6 آبادی بود که هشتگرد هم جزو آن‌ها به شمار می‌آمد. این فرد در ابتدا اموال خود را مستهلک کرد و سپس در سال‌های بعد اقدام به فروش‌ زمین‌ها به خرده مالکین که بیشتر از اهالی کرد بودند، کرد. جالب است که در لغت‌نامه دهخدا نیز در خصوص این شهر ذکر شده که دهی از بخش شهرستان کرج است که دارای 809 تن سکنه بوده و آب آن از رود کردان تامین می‌شود. همچنین محصولات عمده آن نیز غله، صیفی، انگور و لبنیات است.

بررسی موقعیت جغرافیایی شهر هشتگرد

هشتگرد یکی از شهر‌های استان البرز است. این شهر در شرق کرج و در فاصله حدودی 30 کیلومتری از آن واقع شده است. فاصله این شهر تا تهران نیز حدود 80 کیلوکتر است. در واقع هشتگرد مرکز شهرستان ساوجبلاغ بوده و دقیقا در بخش مرکزی این شهرستان قرار گرفته است.

بررسی بافت و بخش‌های شهر

بافت شهری شهر هشتگرد در بخش‌های مختلف آن با هم فرق دارد. در منطقه جنوب غربی این شهر که شامل محله‌های کرد آباد و وحدت پایین است، ساکنینی که بیشتر مهاجرین زنجان، هشترود، کردستان و کرمانشاه هستند دیده می‌شوند. در بخش‌هایی که اطراف جاده اصلی قرار دارند بافت منظم‌تری به چشم می‌خورد. خیابان‌ها در این قسمت موازی بوده یا از خیابان اصلی منشعب شده‌اند. تعداد خانه‌های این منطقه بیشتر بوده و کیفیت ساخت هم بالاتر است. گفتنی است که مسجد جامع و بازارچه‌ها نیز در همین محل هستند.

در شمال شهر که شهرک ولی عصر قرار دارد، بافت شهر منظم و شطرنجی است؛ زمین‌های این بخش در ابعاد 200 و 250 متر در اختیار ساکنین قرار داده شده است. در بخش شمال غربی شهر، شهرک‌های بعثت و کوثر قرار دارند. این شهرک‌ها جدیدترین مناطق مسکونی موجود در شهر هشتگرد نیز به حساب می‌روند. روند توسعه فعلی شهر هم بیشتر به این بخش گرایش دارد. در قسمت شرقی هشتگرد محله‌های والفجر، پارک مادر و شهرک دانش وجود دارد. این محله‌ها در کناره‌های خیابان اصلی ساخته شده‌اند. همچنین بخش غربی نیز شامل محله‌های سیبدارک، خیابان مصلی و طالقان محله می‌شود.

خیابان مدرس جنوبی که به آن دخانیات نیز گفته می‌شود در بخش جنوبی شهر واقع شده است. مناطق شمال شهر بیشتر توسط مراکز و ساختمان‌های اداری نوسازی پوشیده شده‌اند و این بخش نیز در توسعه کلی شهر نقش مهمی را داشته است.

شرایط آب و هوایی منطقه

اما شهر هشتگرد از لحاظ شرایط آب و هوایی چگونه است؟ در کل آب و هوای هشتگرد بسیار مطلوب به شمار می‌رود و با توجه به این که از آلودگی‌های شهرهای بزرگی مثل تهران و کرج دور است، برای افرادی که نیاز دارند از چنین شرایطی فاصله بگیرند، منطقه خوبی برای زندگی است.
همچنین آب و هوای هشتگرد برای کشاورزی و تولید محصولات متعدد نیز بسیار مناسب است.

مکان‌های تاریخی، دیدنی و مهم شهر هشتگرد

علاوه بر آب و هوای مطلوب و مناسب، شهر هشتگرد از جاذبه‌های تفریحی خاصی نیز بهره می‌برد. در زیر به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود.
 
امامزاده جعفر هشتگرد

یکی از مکان‌های تاریخی مذهبی شهر هشتگرد، امامزاده جعفر است. این گورستان در بخش جنوب غربی شهر واقع شده و شامل گورخمره‌های دوره اشکانی نیز است. گفتنی است این مکان به عنوان یکی از آثار ملی نیز به طور رسمی به ثبت رسیده است.

تپه چال تپه

چال تپه که دارای ارتفاع 13 متری نیز است از مناطق باستانی این شهر به شمار می‌رود که در نزدیکی امامزاده جعفر قرار دارد. در محوطه داخلی آن می‌توانید سفال‌های مربوط به دوره تیموری و صفوی با رنگ‌های جذاب فیروزه‌ای و لاجوردی را مشاهده کنید.

غار هیو

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی هشتگرد غار هیو نام دارد. این غار در فاصله 8 کیلومتری شهر هشتگرد واقع شده و در مسیر جاده نظرآباد می‌توان به آن دسترسی داشت. برخی قدمت این غارها را به دوران پارینه سنگی نسبت می‌دهند. البته شیب زیاد غار ورود و خروج به آن را بسیار مشکل کرده است.

روستای پشند 

از دیگر مناطق دیدنی شهر هشتگرد باید از روستای پشند نیز نام برد. روستای پشند یا فشند در قسمت شمالی شهر قرار دارد. در گذشته اکثر ساکنین این روستا کشاورز و دامدار بوده‌اند. جالب است بدانید که وقتی که برای نخستین بار سیب‌زمینی به ایران وارد شد، در همین روستا به کشت و تولید رسید. دلیل مرغوبیت و شهرت سیب‌زمینی پشندی نیز همین عامل است.

روستای خور

روستای خور یکی از روستاهای هشتگرد است که علاوه بر زیبایی و جاذبه طبیعی، پیشینه تاریخی غنی نیز دارد. در این روستا امامزاده سلیمان، تپه‌ها، قلعه‌ها و البته درخت چنار معروف 800 ساله وجود دارد. آبشار خور با ارتفاع حدودی 50 متر از دیگر زیبایی‌های این روستا است. همچنین در گورستان خور، سنگ‌هایی با قدمت بیش از 600 سال وجود دارند.

تپه ینگی امام

ینگی امام یا همان ینگه مام از روستاهای قدیمی ساوجبلاغ است. در این روستا امامزاده و کاروانسرا و البته تپه‌های تاریخی به چشم می‌خورد. ورودی این روستا، میدان مجید مجاهدیان که میدان ابتدای هشتگرد به شمار می‌رود، است.

 باغ گلستان

باغ گلستان از مکان‌های دیدنی و تفریحی هشتگرد است؛ مساحت این باغ چیزی در حدود 37 هکتار بوده و فضای سبز آن نیز با وسعت 13 هکتار، جاذبه توریستی خاصی را ایجاد کرده است. در باغ گلستان امکاناتی همچون رستوران‌ها، کافه‌ها، محوطه مخصوص کودکان و... وجود دارد. درختان قدیمی گردو و چنار این باغ بسیار معروف و البته دیدنی هستند.

شهرک صنعتی هشتگرد

یکی از بزرگ‌ترین شهرک‌های صنعتی ایران در هشتگرد قرار دارد. شهرک صنعتی هشتگرد در امتداد بزرگراه تهران-قزوین واقع شده و در بخش شمالی شهرک ولیعصر از شرق تا غرب را پوشش می‌دهد. کارخانه‌های بزرگ و مهمی در این شهرک قرار دارند و اکنون به تولیدات مختلفی مشغول هستند. علاوه بر تاثیرات اقتصادی، وجود چنین شهرکی باعث اشتغال‌زایی برای افراد ساکن هشتگرد نیز شده است.

دسترسی به شهر هشتگرد

تا چند مدت قبل برای رفتن به هشتگرد باید حتما از ماشین یا اتوبوس استفاده می‌کردید؛ اما خوشبختانه با احداث متروی هشتگرد راه دسترسی به آن بسیار راحت شده است. برای رفتن به این ایستگاه باید از خط 5 مترو استفاده کنید.

جمع‌بندی نهایی 

استان البرز مملو از شهرها و بخش‌های تاریخی و جذاب است؛ هشتگرد را باید یکی از قدیمی‌ترین شهرهای این استان بدانیم که در آثار تاریخی کهن و ارزشمندی وجود دارد. اگر به مکان‌های تاریخی و دیدنی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما سفری یک روزه را به شهر هشتگرد داشته باشید و از آب و هوا و فضای جذاب و سنتی آن لذت ببرید.
 

  • اشتراک گزاری
ارسال دیدگاه
دیدگاه کاربران

برای انجام عملیات برروی این کامنت، باید کاربر سایت باشید.

اشتراک گذاری