امام زاده های تاریخی شهرستان کرج  -

امام زاده های تاریخی شهرستان کرج

امام‌زاده‌ها اماکن مذهبی ای هستند که بسیاری از مردم به منظور زیارت و عبادت به این اماکن مراجعه میکنند. به دلیل بیشینه تاریخی شهرستان کرج، این شهرستان دارای تعدادی امام زاده تاریخی و مهم میباشد | کرج شورا

کشور ایران اماکن مذهبی بسیاری را در خود می‌بیند که مقصد بسیاری از مردم به منظور زیارت و عبادت است. یکی از این مکان‌های مذهبی امام‌زاده‌ها هستند که همواره مورد توجه بسیاری از افراد قرار می‌گیرند. شهرستان کرج به عنوان یکی از پرجمعت‌ترین شهرستان‌های کشور که فرهنگ‌ها و عقاید گوناگونی را در دل خود جای داده است، محل بسیاری از امام‌زاده‌های تاریخی است. اگر تمایل دارید که در روزهای تعطیل یا مراسمات خاص، به چنین اماکنی سر بزنید، در ادامه برخی از امام زاده های تاریخی شهرستان کرج معرفی شده‌اند.

معرفی امام زاده های تاریخی شهرستان کرج

در بخش‌های مختلفی از شهر کرج، امام‌زاده‌هایی وجود دارند که می‌توان برای عبادت و سپری کردن اوقات فراغت به آن‌ها مراجعه کرد. در زیر لیست امام زاده های تاریخی شهرستان کرج آورده شده است.

آرامگاه امامزاده رحمن و امامزاده زید

آرامگاه امامزاده رحمن و امامزاده زید به قرن 7 تا 9 هجری قمری بر می‌گردد. این امامزاده در 24 کیلومتری جاده کرج- اشتهارد در روستای پلنگ آباد قرار دارد و جالب است که بدانید در 23 فروردین 1346 به عنوان یکی از آثار ملی کشور ثبت شده است. همچنین این امامزاده به امامزاده سه گنبدان نیز معروف است؛ دلیل این نامگذاری قرار داشتن سه گنبد جذاب در این محل است که نمایی خاص را به آن بخشیده‌اند. گفته می‌شود که این آرامگاه، مربوط به نوادگان امام جعفر صادق (ع) است.

آرامگاه امامزاده کبری و ام صغری

یکی دیگر از امام زاده های تاریخی شهرستان کرج آرامگاه امامزاده کبری و ام صغری است که به اواخر دوران صفویه مربوط می‌شود. این امامزاده در شهرستان اشتهارد واقع شده و در تاریخ 23 فروردین 1346 به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. وجود گلزار شهدای جنگ تحمیلی نیز یکی دیگر از دلایلی است که این امامزاده از استقبال خوب مردم محلی برخوردار شده است. لازم به ذکر است که این مکان مربوط به نوادگان امام موسی کاظم (ع) است.

امامزاده شاهزاده عسگری

از دیگر امام زاده های تاریخی شهرستان کرج باید به امامزاده شاهزاده عسگری اشاره کنیم. این مکان تاریخی به سده 9 و 10 و 11 هجری قمری بر می‌گردد و در تاریخ 10 دی 1381 با شماره ثبت 6576 به عنوان یکی از اثرهای ملی ایران به ثبت رسید. گفتنی است که این مکان تاریخی در جنوب غربی روستای خور ارنگه که در مسیر جاده چالوس واقع شده، قرار دارد. اهالی منطقه بیان می‌کنند که امامزاده شاهزاده عسگری از نوادگان حضرت امام موسی کاظم (ع) است. در صورت عبور از این مسیر این فرصت را دارید که برای دقایقی از این امامزاده تاریخی دیدن کرده و به زیارت بپردازید.

امام زاده عبدالقهار

امامزاده عبدالقهار 

امامزاده عبدالقهار واقع در روستای ورده استان البرز است. به این امامزاده، امامزاده ابوالحسن نیز گفته می‌شود و همچنین مربوط به فرزند امام موسی کاظم و برادر امام رضا است. البته برخی آن را مربوط به یکی از نوادگان امام موسی کاظم می‌دانند. این مکان تاریخی در تاریخ 5 دی ماه سال 1375، به طور رسمی به عنوان یکی از آثار تاریخی ایران معرفی شد. گنبد هرمی شکل این امامزاده اولین چیزی است که نظر افراد را جلب می‌کند. همچنین وجود درختان و دسترسی به رودخانه از ویژگی‌های دیگر آن به شمار می‌روند. 

امامزاده عبدالله و طاهر

یکی از مکان‌ها تاریخی و مذهبی مربوط به دوره صفوی، امامزاده عبدالله و طاهر نام دارد. این مکان نیز در تاریخ 18 اسفند سال 1387 به طور رسمی به عنوان یکی از آثار ملی ایران معرفی شد. امامزاده عبدالله و طاهر در روستای کندر کرج واقع در دهستان آدران در محور کرج- چالوس قرار دارد. از این رو اگر از این مسیر عبور کردید، می‌توانید برای زیارت از آن  دیدن کنید.  گفتنی است که نسبت این امامزاده نیز به امام موسی جعفر کاظم (ع) بر می‌گردد. بقعه این بنا در قسمتی قرار دارد که توسط قبرستانی احاطه شده است. جالب است که مصالح به کاررفته برای ساخت این امامزاده از سنگ بوده، اما در بخش خارجی آن به دلیل شرایط جوی ناحیه، شیروانی استفاده شده است.

امامزاده محمد سیجان

دیگر امام زاده های تاریخی شهرستان کرج امامزاده محمد سیجان نام دارد. این مکان تاریخی که قدمت آن به دوران قاجار بر می‌گردد در روستای سیجان کرج قرار دارد. همچنین در تاریخ 10 دی 1381 مسئولان این مکان را به عنوان یکی از آثار ملی در نظر گرفتند. این امامزاده معمولا به عنوان مرکزی برای تجمع اهالی روستا نیز به حساب می‌آید. برای دسترسی به امامزاده محمد سیجان می‌توان از بخش آسارا واقع در جاده چالوس اقدام کرد. گفتنی است که روستای سیجان خود دارای ویژگی‌های بسیار زیبایی است که امکان بهره‌مندی از آن‌ها نیز وجود دارد.

امامزاده سلیمان

امامزاده سلیمان

این امامزاده تاریخی، مربوط به دوره صفوی بوده و در شهرستان کرج، بخش مرکزی، روستای ارنگه قرار گرفته است. امامزاده سلیمان گنبدی دایره‌ای شکل دارد که به طور کامل کاشی‌کاری شده و در داخل نیز گچ‌کاری‌های زیبایی به چشم می‌خورد. این مکان تاریخی در 10 دی 1381 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسمی رسید. مردم محلی این امامزاده را یکی از نوادگان امام موسی کاظم می‌دانند. در این مکان تالار مستطیل‌شکل و دارای ستون به چشم می‌‌خورد که برای نماز و عبادت طراحی شده است. همچنین اتاق مربعی شکل نیز محل قرارگیری ضریح فلزی امامزاده سلیمان به عنوان زیارتگاه است.

جمع‌بندی

امامزاده‌ها در طول تاریخ مرکز بسیاری از مراسمات و تشریفات مذهبی بوده‌اند؛ همچنین بسیاری از مردم برای زیارت و عبادت، امامزاده‌ها را انتخاب می‌کنند. در این مطلب نگاهی به امام زاده های تاریخی شهرستان کرج انداخته شد. پیشنهاد می‌شود در صورتی که مسیرتان از چنین مکان‌هایی رد شد، حتما به آن‌ها سر بزنید و لحظات معنوی و آرامش‌بخشی را تجربه کنید.

  • اشتراک گزاری
ارسال دیدگاه
دیدگاه کاربران

برای انجام عملیات برروی این کامنت، باید کاربر سایت باشید.

اشتراک گذاری