معرفی و آشنایی با تاریخچه شهر اشتهارد  -

معرفی و آشنایی با تاریخچه شهر اشتهارد

شهر اشتهارد در استان البرز قرار دارد و از نظر قدمت و تاریخچه، جزو شهر های قدیمی و تاریخی این استان میباشد. شهر اشتهارد دارای قدمتی حدودا 1000 ساله میباشد و بناهای گردشگری و تاریخی بسیاری را در خود جای داده است.

شهر اشتهارد، مرکز شهرستان اشتهارد در استان البرز است که از نظر قدمت نیز شهری تاریخی به شمار می‌رود. این شهر در مسیر جاده تهران به سمت استان‌های غربی ایران قرار دارد. از ویژگی‌های اصلی این شهر وجود کارخانه‌های مختلف بوده که آن را به شهری کاملا صنعتی تبدیل کرده‌اند. در ادامه سعی می‌کنیم اطلاعات بیشتری را در خصوص این شهر از استان البرز که قدمت آن به بیش از 1000 سال پیش باز می‌گردد در اختیار شما قرار دهیم.

آشنایی با تاریخچه شهر اشتهارد

بر اساس آثار بهجامانده موجود در این شهر، تمدنی بیش از هزار سال برای آن در نظر گرفته شده است. بسیاری نیز گویش اشتهاردی یا همان تاتی را به اقوام مادها مرتبط می‌دانند. همه این موارد به خوبی بیانگر قدمت تاریخی این شهر هستند. بنابراین اگر علاقه خاصی به غرق شدن در تاریخ و تمدن‌های مختلف دارید، اشتهارد شهری جذاب برای کاوش خواهد بود.

نام شهر اشتهارد از دو بخش اشته و ارد شکل گرفته است؛ در زبان محلی اشته به معنی ایستادن و اشتهارد به معنای سکونتگاه است. همچنین ارد در زبان پهلوی معنای مقدس می‌دهد. 
گفتنی است در این شهر مکان‌های تاریخی و دیدنی زیادی نیز وجود دارد که در ادامه مطلب به این موارد نیز اشاره خواهد شد.

بررسی موقعیت جغرافیایی

اما شهر اشتهارد در کجا واقع شده است؟ همان طور که گفته شد این شهر مرکز شهرستان اشتهارد واقع در استان البرز است. فاصله اشتهارد تا تهران 100 کیلومتر و تا کرج 63 کیلومتر است. به طور کلی شهرستان اشتهارد 800 کیلومتر مربع مساحت داشته و از طرف شمال به شهرستان نظرآباد، از طرف جنوب به شهر ملارد، از سمت شرق به شهر کرج و از سمت غرب به شهرستان بوئین زهرا منتهی می‌شود.

نقشه شهر اشتهارد

بیشتر بخوانید: آشنایی با شهر فردیس کرج

آب و هوای شهر اشتهارد

به صورت کلی کرج دارای آب و هوایی معتدل و خشک است و شهر اشتهارد نیز که در استان البرز قرار دارد، متاثر از سلسله کوه‌های البرز، در زمستان‌ها سرد و در تابستان‌ها معتدل است. با وجود آب و هوایی خشک و نیمه کویری، اما در فصل بهار و به خصوص روزهای اول سال، آب و هوای بسیار مطلوب در کنار مناطق دیدنی، جذابیت‌های این منطقه را دوچندان می‌کند.

محله ها و بخش بندی های شهر اشتهارد

شهرستان اشتهارد را به به دو بخش مرکزی به مرکزیت شهر اشتهارد و بخش پلنگ آباد به مرکزیت روستای پلنگ آباد تقسیم می‌کنند. بخش مرکزی شامل دهستان‌های ایپک و صحت آباد و بخش پلنگ آباد نیز شامل دهستان‌های جارو و پلنگ آباد است. اشتهارد دارای محله‌های بسیاری قدیمی نیز است که از بین آن‌ها می‌توان به پایین محل، محله صیادیه، چال محله، فارچی آباد (پارچی آوا)، خیابان بزرگ (چیله خیاوون)، محله قاضیان و... اشاره کرد.

در شهر اشتهارد شهرک‌هایی دیگری همچون شهرک وحدت، طالقانی، الغدیر و محله‌های دیگری همچون ام اصغر، رضه، چول و پشت قلعه وجود دارند. از دیگر محله‌ها و مناطق نیز باید به مراد تپه، صحت آباد، جعفر آباد، قزل حصار، رحمانیه، مهدی آباد، ، عبدلله آباد، کوشک آوا، مورت آوا، گنگ، دکوجار، قرقرک، بو جعفر و... اشاره کرد.

 

مناطق تاریخی و دیدنی

با توجه به قدمت 1000 ساله شهر اشتهارد، طبیعی است که در این شهر آثار و مناطق تاریخی جذابی وجود داشته باشد. یکی از این مناطق، امامزاده کبری و ام صغری است که در میدان امام خمینی واقع شده است. کوه گهور نیز جاذبه دیگری در این شهر به شمار می‌رود؛ این کوه در فاصله 8 کیلومتری شرق جاده اشتهارد-کرج قرار دارد و با ارتفاع نسبتا بلند خود، نمایی فوق‌العاده‌ای را به وجود آورده است.

خانه‌های سنگی اشتهارد نیز که در مسیر جدید اشتهارد به نظرآباد قرار دارند، نمایی جذاب از زندگی در گذشته‌های دور را به نمایش می‌گذارند. البته به دلیل در معرض محیط قرار داشتن این خانه‌ها، بسیاری از آن‌ها فرسوده شده‌اند.

یکی از مناطق دیدنی شهر اشتهارد که در بخش شامل قرار دارد، غار نمکی آن است. این غار بر اثر فرسایش آبی و شسته شدن ماسه و نمک به وسیله بارش باران ایجاد شده است. در ورودی غار جویی از نمک وجود دارد که از سمتی به سمت دیگر جریان دارد.

گفتنی است امامزاده زید و رحمان که از نوادگان امام جعفر صادق هستند، در بخش جنوب غربی روستای پلنگ آباد قرار دارد. بقعه این امامزاده که به سه گنبدان نیز معروف است، از لحاظ معماری شکل خاص و منحصر‌به‌فردی را دارد.

مسیرهای دسترسی به اشتهارد

اما اگر بخواهید به شهر اشتهارد سر بزنید، می‌توانید از مسیرهای مختلفی اقدام کنید. یکی از مسیرهایی که امکان استفاده از آن را دارید، آزادراه تهران-کرج و از کرج سمت محور کرج-محمدشهر جهت جنوب غربی است. همچنین از طریق آزادراه تهران-کرج از محور مهرشهر-ماهدشت نیز می‌توان به اشتهارد رسید. علاوه بر آن، از طریق جاده مخصوص و قدیم تهران-کرج بعد از خروجی شهریار با تغییر مسیر به طرف جنوب غربی بعد از رد کردن گذر شهر اندیشه-جنوب و سه راهی ملارد و سپس یوسف آباد و صفادشت و گذر از محور اشتهارد نیز می‌توان به این شهرستان رسید.

شهرک صنعتی اشتهارد

بیشتر بخوانید: تاریخچه روستای طالقان

شهرک صنعتی اشتهارد

جالب است که بدانید اشتهارد یکی از قطب‌های صنعتی کشور ایران به شمار می‌رود. با توجه به نزدیکی این شهر به کرج . تهران، بسیاری از کارخانه‌ها این منطقه را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اند. بسیاری از شرکت‌ها همچون همگان کار صنعت، کاشی و سرامیک زاگرس، ریس نخ و... در این شهرک صنعتی قرار دارند. این شهرک که به عنوان بزرگ‌ترین شهرک صنعتی کشور هم به شمار می‌رود، به کسب و کار شهرستان نیز رونق بخشیده‌ و از نظر اقتصادی تاثیر کاملا مستقیمی را داشته است.

جمع‌بندی

شهر اشتهارد از نظر تاریخی، شهری بسیار کهن و باقدمت به شمار می‌رود. جاذبه‌هایی همچون غار نمکی و امامزاده‌های مختلف این شهر را از نقطه نظر جذب مسافر و گردشگر نیز در وضعیت خوبی قرار داده است. اما مهم‌ترین ویژگی اشتهارد وجود شهرک صنعتی اشتهارد است که بسیاری از کارخانه‌های بزرگ کشور این منطقه مشغول به فعالیت هستند. در این مطلب سعی شد دید جامعی از این شهر صنعتی در اختیار شما قرار داده شود که بتوانید با شناخت بهتری به آن سر بزنید.

  • اشتراک گزاری
ارسال دیدگاه
دیدگاه کاربران

برای انجام عملیات برروی این کامنت، باید کاربر سایت باشید.

اشتراک گذاری