تاریخچه روستای برغان -

تاریخچه روستای برغان

روستای برغان، از قدیمی ترین و خوش آب و هواترین روستا های شهر کرج میباشد. این روستا در کوه های شمال کرج قرار داشته و دارای طبیعت بی نظیری میباشد.

روستای برغان یکی از روستاهای استان البرز بوده که به دلایلی همچون طبیعت زیبا، قدمت تاریخی و آب و هوای بسیار مناسب همواره مقصد بسیاری از افرادی است که در روزهای تعطیل یا برای گردهمایی‌های خانوادگی و دوستانه خود به دنبال مکانی جذاب و به‌یادماندنی می‌گردند. در این مطلب قصد داریم در خصوص تاریخچه روستای برغان و نکات پنهان مربوط به آن صحبت کرده و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. به همین سبب، اگر دوست دارید باید این روستای زیبای استان البرز بیشتر آشنا شوید و آن را به عنوان یکی از مقاصد موردعلاقه‌تان در نظر بگیرید، حتما تا انتها با ما همراه باشید.

روستای برغان کجاست؟

پیش از بررسی تاریخچه روستای برغان، بد نیست که محل دقیق آن آشنا شوید دهستان یا روستای برغان در بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ استان البرز واقع شده است. مطابق با سرشماری 1385، جمعیت این روستا 1424 نفر اعلام شده است. این روستا به دلیل درختان کهن بسیار، مورد توجه افراد زیادی قرار می‌گیرد. همچنین، آب و هوای مناسب این منطقه از کرج باعث می‌شود در بسیاری از روزهای سال شاهد حضور اشخاص زیادی در آن باشیم و مشخص است که این مکان برای تفریح و دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی گزینه بسیار خوبی به شمار می‌رود.
اما برای رسیدن به این دهستان دو راه دسترسی وجود دارد. راه اول از تهران و آزادراه تهران – کرج و سپس کرج – قزوین است. سپس بعد از رسیدن به کردان، در کیلومتر 20 اتوبان باید به جاده کردان – برغان وارد شوید که در دهانه دره‌ای سرسبز واقع شده و رودخانه‌ای نیز از کنار آن عبور می‌کند. بعد از رد کردن چندین روستا، به دهستان برغان خواهید رسید.

اما مسیر دوم از داخل شهر کرج است. باید از رجایی شهر و گوهردشت به جاده باغستان – آتشگاه وارد شده و در ادامه به سمت برغان بروید. نکته قابل‌توجه این که مسیر این جاده کاملا پرپیچ‌وخم و کوهستانی است. بعد از وارد شدن به این مسیر ابتدا به آتشگاه رسیده و بعد دوراهی را خواهید دید. بعد از رسیدن به این دوراهی باید مسیر سمت چپ را انتخاب کرده و حدود 10 کیلومتر پیش بروید.

روستای تاریخی برغان واقع در استان البرز

آشنایی با تاریخچه روستای برغان

حال به بخش اصلی موضوع، یعنی تاریخچه روستای برغان می‌رسیم. جالب است که بدانید این روستا در مقطعی، تحت تاثیر حکومت گیلان، به عنوان ملوک کیائیه شناخته می‌شد. موسس آن  سید علی کیا از خاندان زید علوی پسر امام حسن مجتبی و مرکز فرمانروایی آن نیز شرق گیلان بود.

در گوشه و کنار برغان چنارهای قدیمی و کهن‌سالی به چشم می‌خورد که در زیبایی این منطقه نقش کاملا مستقیمی دارند. به دلیل وجود همین چنارها، برغان لقب سرزمین چنارهای هزارساله را یدک می‌کشد. بسیاری از گردشگران نیز به دلیل مشاهده این درختان قدیمی پای به این روستا می‌گذارند. طبق بررسی کارشناسان از عمر برخی از این درخت‌ها چندین قرن می‌گذرد و همین می‌تواند دلیل محکمی برای قدمت تاریخی برغان باشد. در حقیقت وجود این درختان ثابت می‌کند که به دلیل خاک حاصلخیز و آب و هوای مناسب، این منطقه همواره محل مناسبی برای سکونت و کارهای کشاورزی در طول تاریخ بوده است.

جالب است که قدمت روستای تاریخی برغان از کرج بیشتر بوده و پیشینه بازار و چند خانه قدیمی در آن به دوره قاجار می‌رسد. در 25 دی سال 1387، مناطق طالقان، سیبان دره و روستای ورده که در برغان واقع‌ شده‌اند از سوی هیئت وزیران تحت عنوان مناطق نمونه گردشگری ملی ثبت شدند.

جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی برغان

در ادامه بررسی تاریخچه روستای برغان به مکان‌های تاریخی و جاذبه‌های دیگر آن نیز اشاره می‌کنیم. آلوچه را باید یکی از سوغاتی‌های اصلی این دهستان به شمار بیاوریم. فراوانی آلوچه در این روستا باعث شده که بسیاری لقب سرزمین آلوچه را به آن نسبت دهند.

از جمله مکان‌‌های تاریخی برغان نیز باید به حسینیه آن اشاره کنیم. این حسینیه از زمان صفویه به جا مانده و به صورت دو طبقه ساخته شده است. به دلیل قدمت بالای این تکیه، نام آن در لیست آثار ملی نیز قرار گرفته است. در روبروی حسینیه این روستا، مسجد جامعی قرار دارد که قدمت آن به چند صد سال قبل برمی‌گردد. مورد جذابی که در خصوص حسینیه و مسجد تاریخی وجود دارد آن است که این دو مکان به وسیله پل تاریخی به هم متصل شده‌اند. پل قدیمی که روی رودخانه شاهرود قرار دارد، شبیه به طاق هلالی طراحی شده و از دوران صفوی به یادگار مانده است. التبه این پل در دوره‌های زندیه، قاجار و پهلوی نیز مرمت شده است.

از دیگر مناطق دیدنی و تاریخی برغان باید به تپه کش هم اشاره کنیم. این تپه روی خود درختان قدیمی و بزرگ زیادی را می‌بیند و گفته شده که در گذشته قلعه‌ای نیز روی آن قرار داشته است. در مرکز روستای برغان نیز میدانی قرار دارد که شاید از نظر ظاهری و جذابیت چندان مورد توجه قرار نگیرد؛ اما قدمت و پیشینه آن باعث می‌شود که نگاه متفاوت‌تری به آن داشته باشید. بیان شده که بیش از 400 سال است که در این میدان مراسم تعزیه‌خوانی برگزار می‌شود و از این رو باید آن را دیگر بخش دیگری از تاریخچه روستای برغان بدانیم.

جمع‌بندی

در استان البرز مناطق و بخش‌های بسیاری وجود دارد که می‌تواند مقصد فوق‌العاده‌ای برای سفرهای چندساعته یا یک‌روزه باشد. با شناخت این مناطق می‌توانید برنامه‌ریزی بهتری را هم برای خود و نزدیکان‌تان انجام داده و همچنین اطلاعات‌تان را در مورد قدمت و ویژگی‌های آن‌ها بالا ببرید. برغان یکی از روستای بسیار محبوب و دوست‌داشتنی در البرز است که پیشنهاد می‌شود در صورتی که تا به حال به آن سر نزده‌اید، حتما بازدید این منطقه را در برنامه‌های خود جای دهید. تاریخچه روستا برغان، طبیعت بکر و آب و هوای مطلوب آن از جمله مواردی هستند که بسیاری این روستا را برای مراجعه انتخاب می‌کنند.

  • اشتراک گزاری
ارسال دیدگاه
دیدگاه کاربران

برای انجام عملیات برروی این کامنت، باید کاربر سایت باشید.

اشتراک گذاری