بررسی تاریخچه و جاذبه های تفریح سد امیرکبیر -

بررسی تاریخچه و جاذبه های تفریح سد امیرکبیر

سد امیرکبیر یکی از جاذبه‌های گردشگری بسیار جذاب در شهر کرج به شمار می‌آید که هرساله افراد زیادی در استان البرز از این سد دیدن می‌کنند. این سد دارای منظره‌ای بسیار زیبا و جذاب است و البته در کنار آب زیادی که پشت این سد وجود دارد معمولا گزینه مناسبی برای تفریح و گشت و گذار است.

سد امیرکبیر یکی از جاذبه‌های گردشگری بسیار جذاب در شهر کرج به شمار می‌آید که هرساله افراد زیادی در استان البرز از این سد دیدن می‌کنند. این سد دارای منظره‌ای بسیار زیبا و جذاب است و البته در کنار آب زیادی که پشت این سد وجود دارد معمولا گزینه مناسبی برای تفریح و گشت و گذار است. این سد در جاده چالوس – کرج واقع شده است و بدون شک بازدید از آن می‌تواند تجربه‌ای جالب و جذاب باشد. ما در ادامه این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره این سد صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر درباره این سد هستید پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید. 

سد امیرکبیر در کجا واقع شده است؟ 

شاید اولین سوالی که درباره این سد برای هرکسی به وجود بیاید این است که سد امیرکبیر در کجا واقع شده است؟ همانطور که در بخش‌های قبلی نیز به این موضوع اشاره کردیم این سد در جاده کرج – چالوس واقع شده است و یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب در این منطقه به شمار می‌آید. وقتی که وارد این جاده شده و از سمت کرج به چالوس حرکت می‌کنید می‌توانید بعد از گذشت 25 کیلومتر خیلی راحت این سد را مشاهده کنید. این سد در میان کوهستان واقع شده است که نمای کوهستانی اطراف آن نیز از دیگر دلایل جذابیت بسیار زیاد این سد به شمار می‌آید. 

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که سد امیرکبیر تنها دارای کاربردهای طبیعی و گردشگری است، ولی شاید برای شما جالب باشد که بدانید این سد دارای کاربردهای بسیار زیادی است و بسیاری از کشاورزان منطقه از آب آن استفاده می‌کندن. از طرف دیگر در این سد تجهیزات خاصی نیز نصب شده است که از آن به منظور تولید انرژی برق استفاده می‌کنند. تمامی این موارد در کنار یکدیگر باعث می‌شوند تا این سد دارای اهمیت بسیار زیادی برای اقتصاد استان البرز باشد و سرمایه‌گذاری‌های زیادی نیز روی آن صورت گرفته باشد. 

شما در بخش‌های خاصی از این سد می‌توانید مراکز مختلف پرورش ماهی را نیز مشاهده کنید که بخش دیگری از اقتصاد استان البرز را تشکیل می‌دهد. انواع ماهی‌های مختلفی که در این مراکز پرورش داده می‌شوند باعث شده‌اند تا امروزه افراد زیادی در این مراکز مشغول به کار شده و بخشی از اقتصاد استان البرز و شهر کرج را تشکیل دهند. 

با تاریخچه سد امیرکبیر آشنا شوید 

شاید برای شما جالب باشد که بدانید این سد یکی از قدیمی‌ترین سدهای منطقه به شمار می‌آید که تاریخ ساخت آن به سال 1336 شمسی باز می‌گردد. در واقع این تاریخ، تاریخ شروع احداث و ساخت این سد بود و 4 سال طول کشید تا این سد ساخته شده و از آن بهره‌برداری شود. شاید این سوال برای شما هم به وجود آمده که چرا این سد در این منطقه زده شد؟ در پاسخ به این سوال نیز باید گفت که سیلاب‌های بهاری بخش عمده‌ای از آب‌های موجود در منطقه را تخلیه می‌کردند و در همان زمان نیز اعتراض کشاورزان را به همراه داشتند. 

همین موضوع نیز باعث شد تا سدی در این منطقه ساخته شده و نام آن نیز سد امیرکبیر گذاشته شود. وجود این سد در منطقه کرج باعث شده تا بسیاری از آسیب‌های ناشی از طغیان رودخانه در این منطقه کاهش پیدا کند و در نتیجه مردمی که در روستاهای اطراف این منطقه زندگی می‌کنند نیز شرایط بهتر و راحت‌تری داشته باشند. از طرف دیگر نباید فراموش کرد که این موضوع به میزان زیادی روی کنترل میزان آب منطقه نیز تاثیرگذار بوده است. وجود این سد در منطقه کرج مزایای بسیار مهم دیگری را نیز به همراه داشته که در ادامه درباره این مزایا نیز صحبت خواهیم کرد. 

کنترل بسیار خوب آب و هوای کرج توسط سد امیرکبیر

یکی از مهم‌ترین مزایای وجود سد امیرکبیر در این منطقه این است که آب و هوای منطقه کرج چالوس تا حد زیادی کنترل شده است. اگر با آب و هوای مناطق مختلف اطراف کرج آشنایی داشته باشید حتما می‌دانید که آب و هوای گرم و خشکی دارند. همین موضوع نیز باعث می‌شود تا برای مثال در فصل تابستان مردم این منطقه شرایط سختی را تجربه کنند. با این حال از زمانی که این سد زده شده است آب و هوای منطقه کرج به میزان زیادی تحت تاثیر آب و هوای اطراف این سد قرار گرفته و هوای خنک‌تر و مرطوب‌تری دارد. 

همین موضوع نیز باعث می‌شود تا برای مثال تفاوت بین آب و هوای کرج و تهران بسیار زیاد باشد و این در حالی است که هر دو این شهرها، شهرهایی گرم و خشک هستند. با این حال تنها وجود یک سد باعث شده تا آب و هوا در اطراف کرج به میزان زیادی تغییر پیدا کند. از طرف دیگر نکته جالب دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که در فصل‌های بارش‌زا مانند فصل‌های پاییز و زمستان در منطقه کرج بارش بیشتری رخ دهد که بدون شک این موضوع نیز تا حد زیادی وابسته به آب و هوای اطراف سد امیرکبیر است. 

صنعت پرورش ماهی در سد امیرکبیر 

یکی از مهم‌ترین مزایای سد امیرکبیر در این منطقه مربوط به صنعت پرورش ماهی است. در بخش‌های مختلفی از دریاچه تشکیل شده در پشت این سد بسیاری از افراد مشغول به پروش انواع ماهی‌ها هستند. همین صنعت ساده باعث شده تا افراد زیادی مشغول به کار در این منطقه شوند و بخشی از بیکاری موجود در منطقه به خصوص برای افراد محلی و روستایی تا حد زیادی برطرف شود. شاید برای شما جالب باشد که بدانید در این منطقه انواع ماهی‌ها از جمله ماهی قزل آلای رنگین‌کمانی، ماهی قزل آلای خال قرمز، ماهی سفید، ماهی سیاه، ماهی‌های خانواده کپور و بسیاری از ماهی‌های دیگر پرورش داده می‌شوند. همین تنوع ماهی‌ها نیز باعث شده تا امروزه بسیاری از افراد در این فضا مشغول به کار شوند و فروش خوبی نیز از ماهی‌های خود داشته باشند. 

تفریحات آبی در سد امیرکبیر

همانطور که در بخش قبلی نیز به این موضوع اشاره کردیم یکی از مهم‌ترین مزایای سد امیرکبیر در این منطقه قابلیت گردشگری و توریستی آن است که باعث می‌شود تا در طول هفته افراد زیادی برای بازدید از این منطقه وارد آن شوند. یکی از تفریحات جذابی که در این منطقه وجود دارد و به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از آن استفاده کنید تفریحات آبی در این منطقه است. شما می‌توانید در دریاچه‌ای که پشت این سد وجود دارد مشغول به اسکی سواری روی آب شوید و از طرف دیگر قایق‌سواری در این منطقه را نیز می‌توانید تجربه کنید. 

از طرف دیگر اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که علاقه زیادی به غواصی دارید باید بدانید امروزه در سد امیرکبیر این امکان برای شما فراهم شده تا بتوانید از امکانات غواصی به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. با این حال باید بدانید که در این سد امکانات بسیار جذاب دیگری نیز می‌تواند قرار گیرد که شما می‌توانید بر اساس نیاز خود از آن استفاده کنید. با ارائه بودجه مناسب به این سد می‌تواند آن را به یکی از مهم‌ترین مراکز گردشگری در ایران تبدیل کرد. 

گردشگری در دهکده واریان 

امکان بسیار جذاب دیگری که برای توریست‌های این منطقه فراهم شده این است که توریست‌ها می‌توانند خیلی راحت از دهکده واریان در این منطقه نیز دیدن کنند. این دهکده یکی از دهکده‌های قدیمی در این منطقه بود که سال‌ها پیش به زیر آب رفت، ولی در حال حاضر بخش‌هایی از آن از زیر آب بیرون آمده‌اند و بخشی از این سد تبدیل شده‌اند. به همین علت نیز بازدید از آن می‌تواند بدون شک یک تجربه گردشگری تاریخی بسیار جذاب برای شما باشد. 

نکته بسیار مهمی که باید درباره بازدید از این دهکده گردشگری به آن دقت داشته باشید این است که برای رسیدن به این منطقه شما حتما باید با قایق به این بخش از سد سفر کنید. پس باید حتما در این منطقه اقدام به اجاره یک قایق کنید تا بتوانید از دهکده واریان در سد امیرکبیر دیدن کنید. 

بهترین زمان برای تفریح در اطراف سر کرج

ممکن است با مطالعه این مطلب شما هم علاقه‌مند شده باشید تا از این سد و جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر آن دیدن کنید. افرادی که این هدف را دارند معمولا یک سوال بسیار مهم برایشان به وجود می‌آید و آن این است که چه زمانی بهترین زمان برای سفرکردن به این منطقه خواهد بود؟ اگر قصد دارید که بهترین آب و هوا را در این منطقه تجربه کنید بدون شک فصل بهار می‌تواند بهترین زمان ممکن برای بازدید از این منطقه باشد. در فصل بهار به این علت که آب سد به بیشترین میزان خود رسیده است و آب و هوای منطقه نیز بسیار متعادل و خنک است شما می‌توانید تجربه‌های جذابی را از سفر به آن به دست بیاورید. 

از طرف دیگر نباید فراموش کنید که فصل تابستان نیز می‌تواند زمان مناسبی برای فرار از آب و هوای گرم شهرها و گذراندن یک روز خنک در سد امیرکبیر باشد. دقت داشته باشید که معمولا فصل‌های سرد سال و به خصوص فصل زمستان اصلا نمی‌تواند زمانی مناسب برای بازدید از این سد باشد و بهتر است که این فصل‌ها را برای بازدید خود انتخاب نکنید. 

چگونه خود را به سد امیرکبیر برسانیم؟ 

شاید این سوال برای شما هم به وجود آمده باشد که چگونه می‌توانیم خود را به سد امیرکبیر برسانیم و از این سد دیدن کنیم؟ اگر این سوال در ذهن شما هم به وجود آمده باید بدانید که مسیر دسترسی به این سد بسیار ساده و راحت است و شما می‌توانید خیلی راحت خود را به آن برسانید. این سد در فاصله 25 کیلومتری از شهر کرج و در جاده کرج – چالوس واقع شده است. در صورتی که قصد دارید از شهر تهران به این سد سفر کنید باید وارد اتوبان شهید لشکری شده و همین مسیر را ادامه دهید تا به جاده مخصوص کرج برسید. در ادامه می‌توانید وارد جاده چالوس شوید و در نهایت به مسیر خود برسید. 

دقت داشته باشید که فاصله 25 کیلومتری از کرج دقیقا به محض ورود به جاده چالوس محاسبه می‌شود البته نیازی نیست که نگرانی خاصی در این زمینه داشته باشید، چراکه به محض این‌که به این سد برسید مسیر شما کاملا مشخص خواهد بود و شما حتی از فاصله دور نیز می‌توانید سد امیرکبیر را مشاهده کنید. 

آبشار هفت چشمه یکی دیگر از جاذبه‌های سد امیرکبیر

اگر قصد آشنایی با جاذبه‌های گردشگری این سد را داشته باشید احتمالا شنیده‌اید که یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آن آبشار هفت چشمه است. در این آبشار شما می‌توانید به بهترین منظره‌ای که در اطراف شهر کرج وجود دارد دسترسی پیدا کرده و یک روز بسیار جذاب را در آن بگذرانید. اگر مسیر خود را از کرج به سمت چالوس شروع کنید در فاصله 17 کیلومتری کرج و قبل از این‌که به سد امیرکبیر برسید شما می‌توانید به منطقه‌ای بسیار خوش آب و هوا و بسیار سرسبز برسید که به آبشار هفت چشمه معروف است. 

در این منطقه یک آبشار بسیار زیبا وجود دارد که در اطراف آن جنگلی کوچک قرار دارد. این محل می‌تواند محلی بسیار مناسب برای بازدید در فصل‌های گرم سال باشد و به شما کمک کند تا محلی مناسب برای پیک نیک یک روزه داشته باشید. دقت داشته باشید که آبشار این منطقه از کوه‌های اطراف سرچشمه می‌گیرند و به همین علت نیز آب آن حتی در روزهای گرم تابستان بسیار خنک خواهد بود. پس بازدید از آن بدون شک به یکی از بهترین تجربه‌های افراد در سفر به این سد تبدیل خواهد شد. 

آیا امکان ماهی‌گیری در سد امیرکبیر وجود دارد؟ 

اگر اطلاعات جزئی درباره سد امیرکبیر داشته باشید حتما شنیده‌اید که بسیاری از افراد می‌گویند در این منطقه ماهیگیری غیرقانونی خواهد بود و می‌تواند برای شما مشکل‌ساز شود. با این حال باید بدانید که یکی از امکانات تفریحی که در حال حاضر در این سد برای شما هم فراهم شده این است که در برخی از مناطق آن می‌توانید مشغول به ماهیگیری شده و تجربه‌های جذابی را از انجام این کار به دست بیاورید. 

شما می‌توانید در اطراف این دریاچه یک پیک نیک جذاب را داشته باشید و حتی ماهیگیری کنید. دقت داشته باشید که ماهیگیری از این دریاچه با استفاده از تجهیزات ساده قابل انجام است و شما می‌توانید همانجا تجربه یک ماهی کبابی جذاب را نیز داشته باشید. پس اگر با خانواده یا دوستان خود به این منطقه سفر کرده‌اید بدون شک ماهیگیری می‌تواند یکی از بهترین تفریحاتی باشد که شما انجام می‌دهید. 

پیاده‌روی و کوه‌نوردی از دیگر تفریحات جذاب در سد امیرکبیر 

امروزه این امکان برای افرادی که علاقه‌مند به بازدید از سد امیرکبیر هستند فراهم شده تا در این منطقه هم بتوانند مشغول به پیاده‌روی شده و هم کوهنوردی کنند. در اطراف این دریاچه مسیری برای علاقه‌مندان طراحی شده تا بتوانند خیلی راحت مشغول به پیاده‌روی در این منطقه شوند. پیاده‌روی در این منطقه می‌تواند چندین مزیت مختلف را برای شما به همراه داشته باشد. یکی از مهم‌ترین این مزایا این است که شما می‌توانید از آرامشی که توسط کوهستان اطراف سد و همینطور خود سد به این محیط منتقل می‌شود نهایت بهره را ببرید و یک تجربه جدید و جذاب را به دست بیاورید. 

از طرف دیگر اگر شما هم علاقه‌مند به کوهنوردی هستید باید بدانید که در اطراف این سد کوهستان‌های زیادی وجود دارد که شما می‌توانید مشغول به کوهنوردی در آنها شوید. فراموش نکنید که در مسیرهای کوهنوردی این کوهستان‌ها شما می‌توانید با برخی از جاذبه‌های طبیعی مواجه شوید که تقریبا در هیچ‌جای ایران قابل مشاهده نیستند. 

عکاسی در سد امیرکبیر یک منظره جذاب برای علاقه‌مندان به عکاسی 

اگر علاقه زیادی به عکاسی دارید و دوست دارید که عکاسی در یک منظره طبیعی بسیار جذاب را تجربه کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از سد امیرکبیر دیدن کنید. این سد شاید در نگاه اول تنها یک سد باشد که حجم زیادی آب دارد، ولی نباید فراموش کنید که دارای تعداد بسیار زیادی از جاذبه‌ها و مناظر طبیعی است که بدون شک می‌توانند جلوه ویژه‌ای را به عکس‌های شما ببخشند. در اطراف این سد شما می‌توانید به طبیعتی بکر و ناب در اطراف شهر کرج دسترسی پیدا کنید که بدون شک موقعیت‌های زیادی را برای عکاسی در اختیار شما قرار می‌دهند. 

از طرف دیگر در اطراف این سد کوهستان‌های زیادی نیز وجود دارند که شما می‌توانید در آنها نیز عکاسی‌های جذابی را داشته باشید. پس اگر شما هم قصد بازدید از سد امیرکبیر را دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم به هیچ وجه دوربین عکاسی خود را فراموش نکنید. 

آیا امکان اقامت و کمپینگ در سد امیرکبیر وجود دارد؟ 

بله برای آن دسته از افرادی که علاقه زیادی به کمپینگ در طبیعت دارند این امکان فراهم شده تا بتوانند خیلی راحت در این سد و اطراف آن کمپ کنند. برای انجام این کار تنها اقدامی که شما باید انجام دهید این است که وسایل و تجهیزات کمپینگ کاملی را با خود به این منطقه ببرید. از طرف دیگر پیش از این‌که به قصد کمپینگ وارد این منطقه شوید حتما سعی کنید شرایط آب و هوایی را نیز بررسی کنید. از طرف دیگر اگر امکان کمپینگ ندارید، ولی قصد دارید شبی را در اطراف سد امیرکبیر بگذرانید می‌توانید خانه‌ها  و سوئیت‌هایی را از روستایی‌های این منطقه برای خود اجاره کنید. 

سخن پایانی 

سد امیرکبیر یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری منطقه کرج و استان البرز به شمار می‌آید که در فاصله 25 کیلومتری از کرج در جاده چالوس – کرج واقع شده است. این سد دارای آب و هوای خوبی است، جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی دارد و از طرف دیگر تفریحات زیادی را نیز به گردشگران و علاقه‌مندان ارائه می‌دهد. بازدید از این سد بدون شک می‌تواند یک تجربه جدید و جذاب برای هرکسی باشد. 

  • اشتراک گزاری
ارسال دیدگاه
دیدگاه کاربران

برای انجام عملیات برروی این کامنت، باید کاربر سایت باشید.

اشتراک گذاری